(Продължение на материала, посветен на избитите български свещеници край Галичник, чийто тленни останки бяха открити в началото на ноември 2015 г. от монаси от Бигорския манастир)
Доц. д-р Христо Милков
Овенти (Овентий, Овентия, светско име Методи) Исачев Фръчковски е
роден на 10 март 1862 г. в голямата мияшка паланка Галичник, Дебърско.
Син е на зографа Исаче Макриев. Заедно си чичо си Кузман Макриев, резбар
и иконописец, оставил внушително наследство и известен общественик и
деец особено по религиозния и училищния въпрос, и братовчед си Макрий
Кузманов изработва амвона и проскинитариите в катедралната църква
„Успение Богородично“ във Варна. С тях той работи из някои от варненските
села.
В 1886 година заедно с Нестор Траянов и Данаил Несторов, също
известни представители на Фръчковския род, заминават за Влашко, където ги
посреща извикалият ги Йосиф Михайлов. Там до 1894 г. рисуват иконите в
село Фънтънеле (Румъния), разположено срещу Свищов и в българското село
Гаурич, в Драче, в Ложе, Александрийско, в Шопия, в село Урзикуца
(Румъния), във Вишна, Корабийско и в с. Занога, Югозападна България.
През 1895 г. Овенти се присъединява към групата, оглавена от Кузман
Макриев и Епифаний Христов и с нея работи в горнооряховските храмове
„Свети Великомъченик Георги“, „Свето Успение Пресветая Богородици“
(там рисуват Апостолските икони) и „Свети Димитър“.
Между 1896 и 1899 г.
Изографисват лясковските храмове „Свети Атанасий“, „Свети Василий“
(1896-1897 г., чийто стенописи са унищожени от земетресението в 1913 г.) и
„Св. Димитрий” (1899 г.).
В 1898 г. рисуват икони за църквата „Света
Троица“ в Севлиево. На следващата година на Епифаний Христов работи в
„Свети Никола“ в Златарица и в „Рождество Богородично“ в Елена, където
остават до 1902 г. Рисуват икони в „Успение Богородично“ в Добри дял, в
„Свети Димитър“ в Кесарево, в „Свети Георги“ в Беброво, в „Преображение
Господне“ в с. Марян, Северна България, „Свети Георги“ в Чаир (Камен), в
Долна Оряховица. В 1904 година рисуват иконите в катедралния храм „Света
Троица“ в Ловеч.
От 1900 до 1905 г. работи из Плевенско с Нестор Траянов, с
братовчед си Данаил Несторов и Алексо Василев. Тяхната група
представлява типичен пример на колективно единство и съгласуване на
творческите им възгледи и технически възможности. В 1900 г. Данаил,
подпомаган от Овенти и Алексо, под надзора на Нестор прави иконите за
плевенската църква „Света Троица“. Овенти помага на Данаил Несторов за
стенописите в църквата „Свети Никола“ в Ново село, Видинско.
През есента на 1903 г. заедно с Георги, Епефани и Янко се връщат пак
в Лясковец, за да изографисат храма „Св. Атанасий”. Работят го с Епефаний.
рисуват за църквата в село Върбица, Търновско, за „Свети Никола“ в
Лясковец и за манастира „Свети Никола“ в Арбанаси (1905).
През 1905 г. Овенти се връща се в Македония, приема свещенически сан и
става български екзархийски архиерейски наместник в Галичник. Убит е на
18 ноември 1918 г. от върналите се в Галичник сърби. След окупацията на
този край настава мракобесие и ужас за населението, което е подложено на
терор от новата власт, от сръбската чета от 100 души на войводата Йован
Бабунски и местните сърбомани. Един от тях, на име Тодор Мангароски,
проявява особена активност.
Той представя на воеводата списък от 30
галичани, които трябва да бъдат ликвидирани като големи „бугараши”. В
него са включени двама представители от Фръчковския род – Овенти, Данаил
Несторов Фръчковски и двама от Гиновския род, сроден с Фръчковския –
Тръпко и Караджа (Каре). Четирима от тях са арестувани от сръбската
жандармерия и след зверски изтезания са жестоко убити – свещеник
Овентий, Русе Байрамовски и Яков Кольовски и Евгени Ванковски –
В онова страшно време първите трима не са били открити и погребани
от домашните им. „Намерен е единствено Евгени – Католика от козаря
Рамко, в храстите между Долна Нива и Кофиликовица, убит и затрупан с
камъни” (Бужароски, Р., Галичка повест, Скопje, 1976, c. 139).
0 коментара:
Публикуване на коментар