Драгни Драгнев. Скопската икона Блаже Конески. (Македонски лингвист или сръбски политработник). С., 1998, 80 с.
Няколко уводни думи
Към личността на Блаже Конески в Скопие е създаден култ, т.е. той съвсем
целенасочено е превърнат в символ на културата в Р Македония. Защо и с чия помощ се
е стигнало до този парадоксален факт? В текста, който следва, е направен опит да се
отговори на подобни въпроси. Развенчаването на тази култова личност (всъщност
неприкрит сръбски агент в духовния живот на страната) е задача сложна, но и крайно
необходима.
Разкриването на истинската същност на "лингвиста", плагиатствал от
няколко български граматики, който зад граница не е познат като политик, макар че
цялата си кариера е изградил именно върху политиката, несъмнено е наложително.
Злосторната роля на Конески-"езиковеда" в живота на титовска Македония днес умело
се прикрива. Ще бъде историческа несправедливост обаче, ако днешното и утрешните
поколения не бъдат запознати с истинския лик на една отминала епоха, чудовищните
образи от която и днес тровят душите на неосведомените.
1. ПОТОМСТВЕНО СЪРБОМАНСТВО
Блаже Конески (Благойе Ордан Лямески, Лямевич) е роден през 1921 г. в село
Небрегово, Прилепско, в семейство Лямевци. То е дало няколко дейци на сръбската
пропаганда, т.е платени сръбски агенти и сътрудници на турците в борбата против
ВМОРО (ВМРО). Най-известният от тях в началото на века е Глигор Ляме-Соколович.
Самият Блаже Конески не само признава, но и с известна доза гордост заявява, че този
сръбски войвода, негов чичо, е известен като основоположник на сръбската пропаганда
в Прилепско...
Целият материал четете по-долу:
0 коментара:
Публикуване на коментар