През лятото на 1990 г. имах възможност отново да пребивавам в Рим,
този път за по-дълъг период, чак до началото на 1992 г. Беше ми интересно,
вече след политическите промени, пак да се срещна и разговарям с Иван
Михайлов за миналото и за бъдещето на Македония. Чичо ми се зае да
организира такава среща, но един два пъти тя беше отложена заради
недоброто здравословно състояние на Ив. Михайлов.
Проф. Елдъров с Вида Боева |
Въпреки това на 5
септември 1990 г. бяхме изненадани, когато Вида и Антон Попови му съобщиха
по телефона, че легендарният водач на ВМРО починал. Монс. Г. Елдъров
веднага отиде у тях, за да извърши необходимия обред като свещеник, и както
после ми разказа, покойникът вече бил подготвен и положен за поклонение.
Със служебното си положение чичо ми помогна и за организацията на
погребението.
То се извърши чак на 14 септември, за да могат да пристигнат
делегациите от България, Европа, САЩ и Канада. От България пристигнаха
доц. Ангел Димитров като специален пратеник на президента Желю Желев
(сега посланик в Белград), Христо Матов от страна на Македонските културно-
просветни дружества, братът на покойника Анастас Михайлов и др. Тук бяха
също представители на посолството и римският кореспондент на БТА Румен
Михайлов.
Погребението на Иван Михайлов, 14 септември 1990 г. |
От САЩ дойде голяма делегация начело с епископ Кирил Йончев и
свещениците Георги Недялков от Форт Уейн и Борис Дрангов и Георги Митов от
Торонто, а също и двама представители на МПО. Вида и Антон Попови бяха с
още няколко техни роднини. От римската българска колония се открояваше
Димко Статев, един от лидерите на политическата емиграция. Хърватските
приятели на Иван Михайлов бяха представени с двама усташи. Имаше и някои
други лица.
Погребалният обред се извърши в гробището на Гротаферата недалеч от
Рим. Опелото беше отслужено от свещениците начело с епископ Кирил Йончев,
а след това монс. Г. Елдъров държа кратко слово за живота и делото на Ив.
Михайлов. Шест души поеха ковчега на последния лидер на ВМРО, за да го
пренесат до гроба на жена му Менча Кърничева. Чичо ми беше най-отпред като
„деснофлангови“.
Монсеньор Георги Елдъров (вляво) |
Проф. Елдъров помага при полагането на ковчега с тленните останки на Иван Михайлов |
Когато процесията навлезе сред надгробните паметници и
трябваше да се маневрира, отмених го аз. Не без гордост сега отбелязвам, че в
мое лице българската историческа наука участва в последното изпращане на
Иван Михайлов, а аз имах възможност да положа върху ковчега с тленните му
останки българския национален трибагреник редом до червено-черното знаме
на ВМРО.
На 15 октомври 1990 г. монс. Г. Елдъров организира в параклиса на Дом
„Абагар“, във вилната зона на град Торваяника, южно от Остия, панихида за 40-ия ден от смъртта на Иван Михайлов, която беше отслужена от него и
архиепископ Методий Стратиев, апостолически екзарх на католиците от
източен обред в България. Присъстваха Антон Попов, Вида Боева и сестра й
Благуна, българските католически семинаристи в Рим и др. Тук беше и
хърватският францискански монах и свещеник Павел Мелада, който
съхраняваше архива на Иван Михайлов и вероятно беше най-довереният му
човек.
Червено-черното знаме на ВМРО и българският трибагреник са се сляли в едно върху ковчега на Иван Михайлов |
Опит за "отвличане" на Иван Михайлов
"Винената царица" Роза Георгиева |
Накрая ще спомена за опита за „отвличането“ на Иван Михайлов, т.е. за
извеждането му от дома, в който за него се грижеха Вида и Антон Попови и за
настаняването му на друго място под друга опека. Главното действащо лице в
тази афера беше Роза Георгиева, която тогава наричахме „Пилотката“, заради
професионалната й биография на летец от БГА „Балкан“, известна между
другото и с това, че е превозвала контрабандно българско оръжие за
бунтовниците в Нигерия, и която в началото на 90-те стана популярна в
България като „Винената царица“.
Който я е познавал и още я помни ще
потвърди, че тя беше голяма фурия. Запознах се с нея в Рим през есента на
1990 г. Тогава тя ми сподели някои подробности за случая, за който вече знаех
и от чичо ми. Накратко, Р. Георгиева, която по майчина линия е свързана със с.
Горни Порой, Серско, а следователно и с македонската освободителна борба
(баща й пък е българомохамеданин от Родопите), през първата половина на
1988 г. пребивава за няколко месеца в дома на Иван Михайлов в Рим. Тъй като
тогава той боледува тежко от бронхопневмония, тя поема грижата за него
изцяло в свои ръце и дори спи в стаята му. Тогава изглежда между нея и Вида
Боева настъпва известна ревност. В началото на следващата година Р.
Георгиева отново се появява в Рим и отсяда в Дом „Абагар“, но всеки ден
посещава Иван Михайлов.
Убедена, че за него не се грижат добре, тя решава
да го отвлече и да го настани на хотел или на друго място и да се грижи за него
лично. Накрая се налага монс. Г. Елдъров да провери как стоят нещата и в
разговор с Ив. Михайлов установява, че той не е съгласен с планираното му
преместване. Самата Роза ми довери, че била предупредена от италианската
полиция, че ако отвлече Иван Михайлов, българо-италианските отношения
щели сериозно да пострадат. Това ми се струва невероятно, но с Роза винаги
беше така – човек не знае къде свършва реалността, и откъде започва
фантазията. Ще добавя само, че пак по нейно признание, докато живяла при
Иван Михайлов, тя записвала разговорите им с касетофон и има шест пълни
касети. Кой знае, може би пък тъкмо на нея той да е изповядал най-съкровените си тайни, които и днес продължават да интригуват историците.
За този случай повече няма да се разпростирам. Отбелязвам го само
защото с времето хората, които биха могли да го осветлят, ще стават все по-
малко.
Освен Вида и Антон Попови, които без съмнение знаят какво точно се е
случило, и една жена в България, представителка на видна революционна
фамилия, която заедно със съпруга си често е гостувала на Иван Михайлов, а и
лично му е препоръчала Роза Георгиева, също има какво да каже. Разбира се,
най-ценно би било свидетелството на организаторите на тази „ювелирна
операция“, ако случайно решат да го споделят.
0 коментара:
Публикуване на коментар