сп. "Македонски преглед", 1927, год. III, кн. 1, Трифонов, Юрдан. Отношенията на сръбската ипекска църква към охридската в началото на турското владичество... 43 - 78
Състоянието на православните църкви на Балканския полуостров и техните взаимни отношения около началото на турското владичество все още си остават ненапълно разяснени.
Състоянието на православните църкви на Балканския полуостров и техните взаимни отношения около началото на турското владичество все още си остават ненапълно разяснени.
Така, за Влашко по-старите историци (Голубински,
Мелхиседек и др.) мислеха,че по време на воеводата Мирчо Велики и на цариградския патриарх Антоний, между
1389 и 1394 год., е зависело църковно от охридския архиепископ, макар че преди това е зависело от цариградската патрияршия.
Причината да мислят така бе тая, че в протоколите на цариградския синод е
запазено копие от недатирано писмо, поместено между документи от 1389 и 1394 г., в което патриярх Антоний
пише на κῦρΜῆρξος, че не може да отменява решението на „вашия охридски архиепископ" по някакво брачно дело,
а всички мислеха, че под Μῆρξος ce разбира влашкият воевода Мирчо.
Но покойният К. Иречек успя да издири,
че под κῦρΜῆρξος се крие не влашкият воевода Мирчо, а дребният сръбски княз в Албания Мркша Жаркович,
който през 1391—1414 г. е владял градовете Валона, Химара и Берат и който поради това наистина е зависел от охридския архиепископ...
Целият материал четете по-долу:
0 коментара:
Публикуване на коментар