Източник: бюлетин "Българите на Балканите и по света", 2022, бр. 11
На 4 април 1873 г. приема
монашество под името
Методий в българската църква
„Св. Стефан“ в Цариград, а на
24 ноември същата година е
ръкоположен в архимандритски чин и назначен за
протосингел на Пловдивската
митрополия, на която длъжност
остава до 1880 г.
Като протосингел на
Пловдивската епархия той
организира взаимоспомагателни каси, за да
спаси българското население
от лихварите.
В страшните дни
на Априлското въстание
събира сведения за
извършваните насилия и ги
отнася в Цариград, където те
са предавани на
посланиците, консулите и
европейските кореспонденти.
След Априлското въстание
защитава българите от
турските погроми.Пише и писмото до руския
император Александър II в
този дух.
За Посланическата
конференция в Цариград
(1876) организира съставянето
на статистика за населението
в Европейска Турция, която
става основа за изработване
на картата за Санстефанския
договор.
Съдейства на руското
командване през Рускотурската освободителна
война (1877–1878).
Активно се
противопоставя на решенията
на Берлинския конгрес (1878) и
участва в организирането на
главните прояви на
освободителното дело:
комитетите „Единство“,
въстанията, акциите против
Ньойския договор и др.
Много усилия посвещава на
развитието на просветното
дело в Македония. Завършва Киевската духовна
семинария (1886–1888) и
Петербургската духовна
академия (1888–1892) като
стипендиант на Троянския
манастир.
Докато учи богословие в
руската столица страстно
защитава каузата на
македонските българи в
диспут със сръбския посланик
Джордже Симич по повод на
публикувана карта на
славянските народности
(1890).
Ректор е на Българската
духовна семинария в
Цариград (1892–1894).
Архимандрит Методий е
възведен в епископски сан с
титлата „Велички“ (1894). През
1896 г. е избран за митрополит
на Старозагорска епархия. В
Стара Загора полага
основите на уникалния
лесопарк „Аязмо“.
Автор е на статии,
публикации и книги по духовни
и обществено-политически
въпроси, сред които са и
„Македония в своите жители
само сърби няма“ (1913);
„Погрома на България.
Виновникът“ (1914); „Войната.
Спасителна за България“
(1917).
Защитава единството на
българския народ,
демократизирането на
църковното устройство и
възстановяването на
екзархийските училища.
След Първата световна война
се опитва да въздейства върху
победителите за справедлив
мир и отправя призив към
американския президент
Удроу Уилсън да не допуска
откъсването на Македония и
Добруджа от България.
0 коментара:
Публикуване на коментар