сп. "Македонски преглед", 1996, кн. 1. Хаджиниколов, В. Национално самоопределение, етническо самосъзнание и „македонска нация“ (Част II)..., 5–34
2. Македонска нация - политика и реалност
В първата част на настоящата статия, която бе поместена в бр. 4 на сп. „Македонски преглед" от 1995 г., се спряхме на някои проблеми за националното самоопределение,
за етническата общност като обществено-историческа категория и на етническото самосъзнание като един от главните
нейни белези и определители.
Всичко това бе необходимо,
за да послужи като теоретическа основа на настоящата втора
част на статията.
Преди достигнахме до извода, че националното самоопределение, макар и прокламирано много пъти и при различии случаи, е било фактически приложено много рядко.
Разгледахме също проблема за етноса и човешките етнически общности като доста актуален в нашата съвременност.
Във връзка с това изтъкнахме, че нацията е историческа
форма в развитието на етноса, появила се в ново време -
след племето и народноетта. Пак там разгледахме етническото самосъзнание не само като основна черта на етноса, но
и като отражение на всички негови белези и на условията за
съществуването му.
Във връзка с това изтъкнахме и голямата лабилност на това самосъзнание, а също честото негово
преливане с политическото и религиозното самосъзнание
и т.н.
Всички тези проблеми сами по себе си са твърде интересни и актуални както в миналото, така и в нашето време,
характеризиращо се с увеличена интензивност на етническите
процеси и голяма изостреност на етническото самосъзнание
на значителни човешки маси по целия свят.
Едни от тях се
стремят към политически и национален сепаратизъм, към
отделяне и обособяване от основния етнос, към който са принадлежали в миналото, а в отделни случаи принадлежат
и до днес. Други, образуващи етнически групп в редица
държави, действат за получаване на статут на етнически малцинства и т.н.
В това отношение е твърде типичен случаят с Република Македония, която до неотдавна бе съставна част от Федеративна Република Югославия, но се стремеше (а продължава
тази своя политика и до наши дни) да бъде призната за самостоятелна нация, имаща свой собствен език, различен от
българския, от който фактически е само отделен говор.
В действителност обаче за обективната наука е безспорно, че
до освобождението на България от турска власт няма учен,
пътешественик, журналист или мемоарист, който да смята географската област Македония, населена в миналото предимно с българи, за някаква самостоятелна етническа единица.
Заедно с областите Мизия, Тракия и Добруджа, тя се смята
за част от някогашните български земи. Нещо повече, десетки по-стари и по-нови автори, били те наши или чужди, считат тази географска облает през Българското Възраждане за
негова люлка, за земя, на която най-напред са хвърлени семената и са разцъфтели българските възрожденски идеи, родили българската възрожденска литература...
Целия материал четете по-долу:
0 коментара:
Публикуване на коментар