Темата за дейността на Българската православна църква във
възстановените екзархийски епархии в Македония и Тракия през
Втората световна война е сравнително добре изследвана в съвременната ни историография. Това, разбира се, не отменя необходимостта от по-детайлно вглеждане във фактите, което позволява не
само да се задълбочи познанието върху конкретните събития и процеси в новата ни история, но и да се открои в тях ролята на отделните личности.
129
Ловчанският митрополит Филарет1 е сред синодалните архиереи,
на които е поверено администрирането на епархиите, отново присъединени към Българската църква през април 1941 г. – след включването
на Царството към Тристранния пакт през март същата година и пре-
доставянето на възможността българските държавни и военни власти
да администрират по-голямата част от Западна Тракия, Източна и Вар-
дарска Македония и Западните покрайнини до линията Пирот – Враня
– Скопие.
В края на същия месец, след двудневно извънредно заседание Светият синод приема „канонически мерки за възстановяване ведомството на светата ни Църква в новоосвободените епархии от нашата църковна област“2 и организира там четири епархии: Маронийска,
Струмишко-Драмска, Скопско-Велешка и Охридско-Битолска, която се
предвижда да включва градовете Прилеп, Крушево, Битоля, Ресен, Ох-
рид, Струга, Кичево, Дебър, Костур и Лерин.
Митрополит Филарет е назначен за управляващ Охридско-Битолската епархия.
Към този момент, от четиримата синодални архиереи,
на които е поверено администрирането на диоцези в новоосвободените
земи, той има най-кратък стаж като митрополит. Останалите също не
са с впечатляващ опит, тъй като всички имат практика като титулярни
митрополити по-малко от 10 години. Вероятно Синодът решава да по-
вери отговорността на подобно служение, което е свързано и с продължителни пътувания, на архиереи от т.нар. младши състав.
Възможно
е това да е една от причините да не бъде изрядно спазен църковният
1. Роден във Варна на 26 октомври 1903 г. с името Атанас Атанасов Панайотов.
През 1928 г. той завършва Богословския факултет на Софийския университет. Четири
години служи като епархийски проповедник при Варненско-Преславската митрополия. На 30 януари 1932 г. приема монашество под името Филарет. От септември 1933
г. до есента на 1935 г. е протосингел на Неврокопска епархия. В този период е въздигнат в архимандритско достойнство. Има едногодишна специализация по каноническо право в Страсбург (Франция). След завръщането си е назначен за протосингел на
Софийска епархия. На 27 ноември 1938 г. е хиротонисан за епископ с титлата „Знеполски“ и става викарий на Софийския митрополит Стефан. На 21 май 1939 г. е из-
бран за Ловчански митрополит. През есента на 1943 г., след кончината на цар Борис
III, по предложение на Двореца е определен за настойник на малолетния цар Симеон II,
но под натиска на Светия синод отказва. Умира на 28 юни 1960 г. в София. Погребан е
в катедралния храм на Ловчанска митрополия „Св. Троица“.
2 ЦДА, ф. 791К, оп. 1, а.е. 67, л. 31 и 37. Протокол № 4 от 29 април/16 април
1941 г.
130
принцип, съгласно който управлението на една епархия се поверява на
митрополит от съседна или близка епархия. Този принцип за близосед-
ство е спазен само при Борис Неврокопски, който администрира Струмишко-Драмска епархия, и при Стефан Софийски, към чиято епархия
са присъединени енориите в Пиротско, Царибродско и Босилеградско,
докато при Филарет Ловчански и Софроний Търновски принципът е
нарушен, тъй като епархиите им са в Северна България, при това твърде отдалечени от Вардарска Македония.
Друг възможен мотив изборът
да падне на тези двама архиереи може да бъде открит в длъжностите, които са заемали преди избирането им съответно за Ловчански и за
Търновски митрополит3.
Конкретно биографията на Филарет е свързана със служение
като протосингел на Неврокопска епархия от септември 1933 г. до
есента на 1935 г., в края на управлението на Неврокопския митро-
полит Макарий. Длъжността позволява на йеромонах Филарет да
установи и контакти със структурите на ВМРО в района. Още при
идването му в епархията той е посрещнат изключително доброжелателно и от представителите на организацията, тъй като е духов-
но чедо на Варненско-Преславския митрополит Симеон – мастития
български архиерей, който по същото време (есента на 1933 г.) се
обявява категорично срещу опитите за българо-сръбското църковно
сближаване4, тъй като то не носи никакви позитиви за културните и
религиозните права на македонските българи под югославска власт.
Това споделя и йеромонах Филарет в писмо до своя духовен баща
митрополит Симеон: „Вие без да подозирате, по един косвен път
направихте с Вашите изявления така, щото факторите на маке-
донското движение тук да се отнасят с известно уважение и към
мен, защото до сега съм служил при Вас. Тук всички четат с голем
интерес изявленията Ви и добавят – „новият ни протосингел е от
дядо Симеоновата школа“ 5...
Целия материал четете по-късно...
0 коментара:
Публикуване на коментар