Експанзията на Римската църква в Югоизточна
Македония и Югозападна Тракия и корените на
конфликта между латинския архиепископ Гийом
от Филипи и деспот Алексий Слав... 51 - 76
Завоюването на византийската столица Константинопол (12 април 1204 г.) от армията на Четвъртия кръстоносен поход и последвалото
завладяване на ромейските земи на Балканите, в Мала Азия и Егеида
променило съществено политическото статукво в Европейския югоизток. Върху руините на Византийската империя на Комнините и Ангелите
изникнали Латинската империя, Венецианска Романия, неовизантийските държави в Никея, Епир и Трапезунд, както и редица автономни тери-
ториални княжества.
На мястото на православната Константинополска
патриаршия, която междувременно намерила убежище в Никея в Мала
Азия, се появила латинска (католическа) Константинополска патриар-
шия, която пък се повинувала на римския папа. Oт времето на завоеванието през 1204 г. та чак до 1223 г. въпросът за църковната собственост в завладените византийски земи и свързаните с него проблеми за
църковните привилегии и юрисдикция се оказал в центъра на сериозен
конфликт между светската и духовната власт в Латинска Романия.
Още
в оригиналния Мартенски пакт между кръстоносците и венецианците от
ранната пролет на 1204 г., който регламентирал разпределянето на владенията и имуществото на Византийската империя непосредствено преди
завладяването на столицата ѝ Константинопол, било решено, че: „[…]
от владенията на отделни църкви една задоволителна част трябва да
бъде предоставена на духовенството и на църквите, която да им поз-
воли да живеят и да се издържат почтено. Останалата собственост
на църквите следва да бъде поделена [между завоевателите – б.м. ]“ 1.
Реакцията на папа Инокентий III (1198 – 1216) била яростна. В
поредица от писма до венецианския дож Енрико Дандоло (1192 – 1205),
до латинския император Бодуен I (1204 – 1205) и до бъдещия солунски
крал Бонифас дьо Монфера, датиращи от началото на 1205 г., римски-
ят понтифекс осъждал това решение като клетвопрестъпление и отказ-
вал да потвърди договора, като изрично го забранявал и заповядвал на
дожа, императора и бароните да не пристъпват към секуларизацията и
разпределянето на църковната собственост в покорените византийски
земи2...
Целия материал четете по-късно:
0 коментара:
Публикуване на коментар