Настоящият текст е структуриран в две отделни части, които на
пръв поглед се различават, но според мен се допълват и взаимно обосновават. В първата част ще засегна някои проблеми, свързани с продължаващата политическа експлоатация на историята в Република Северна Македония (РСМ), която и днес следва югославския историографски наратив в тясна институционална и персонална връзка с Белград.
Във втората част ще представя някои основни моменти от доктриналните възгледи на ръководителите на българската държава и на Българ-
ската екзархия от края на ХIХ и първото десетилетие на ХХ век по въпроса за въстанието и автономията на Македония и Одринско.
В търсене на решение на дългогодишния историографски спор
между България и РСМ, на 1 август 2017 г. е подписан Договорът за
приятелство, добросъседство и сътрудничество. Документът изтъква
„общата история, която свързва двете държави и народите им“ и предвижда „съвместни чествания на общи събития и личности“.
За тази цел
договорът създава „Съвместна мултидисциплинарна експертна коми-
сия по исторически и образователни въпроси, за да допринесе за обективното, основаващо се на автентични и основани на доказателства исторически извори, научно тълкуване на историческите събития“. Тя
трябва да представя годишни доклади пред двете правителства, като те
се приемат и обобщават от втора, вече Междуправителствена комисия,
която прави цялостен преглед на прилагането на договора1.
Буквата и духът на договора предполагат тази комисия от историци да очертае общото минало на двете страни и по този начин да преодолее драматичното противопоставяне, наложено през предходните 70
години, включващи времето на комунистическия югославски и послед-
валия постюгославски преходен период на Северна Македония.
Комисията, конституирана през лятото на 2018 г., се състои от общо
14 учени, ръководени от проф. Ангел Димитров от България и проф. Драги
Георгиев от Република Северна Македония.
Тя работи в две основни на-
правления: съставяне на предложения за съвместно отбелязване на общи
исторически фигури от миналото и изготвяне на препоръки за промени в
учебниците в двете страни. Комисията има известен първоначален напредък до пролетта на 2019 г. и решава съвместното отбелязване на пет важни личности от общата средновековна история. Те включват 4 църковни фигури – светите братя Кирил († 869) и Методий († 885) и особено свети
Климент Охридски († 916) и свети Наум Охридски († 910), които са покровителствани от българските царе и са осъществявали своята дейност в
днешните северномакедонски територии, тогава интегрална част от българската държава.
Постига се съгласие и за цар Самуил (997 – 1014), определен като владетел на средновековната българската държава. За съжале-
ние, след тези първоначални стъпки Съвместната историческа комисия на
практика спира да прилага Договора за приятелство и добросъседство.
През февруари 2019 г. България изпълнява ангажиментите си и
ратифицира членството на РСМ в НАТО.
На 20 февруари Народното
събрание с пълно единодушие приема решение за ратифициране на Договора. Веднага след това обаче управляващите в Република Северна
Македония променят отношението си към Договора за приятелство.
Това намира израз в работата на Съвместната историческа комисия.
РСМ не желае повече напредък, а през ноември 2019 г. прекратява
участието си в срещите за почти година, аргументирайки се с предстоящите северномакедонски парламентарни избори.
Така експертите в
комисията от страната на РСМ открито признават, че се съобразяват и
подчиняват на политическата конюнктура в тяхната страна. В резултат
– след лятото на 2019 г. Съвместната историческа комисия не постига
абсолютно никакви резултати...
Целия материал четете по-късно...
0 коментара:
Публикуване на коментар